Tuesday, November 30, 2010

KETIKA AKU SUDAH TUA.....

Ketika aku suda tua, bukan lgi seperti ak yg dulu. Mengertilah, bersabarlah sdkit terhdap aku.Ketika pakaianku tertmpah sup, ketika ak lupa  bagaimana cara mengikat sepatu, ingatlah bagaimana dahulu aku mengajarmu.

Ketika aku berulang-ulang berkata-kata tentang sesuatu yg telah ko bosan dengar, bersabarlah mendengarkan, jangan memetus pembicaraanku. 

Ketika kau kecil dahulu, aku selalu mengulang-ulang cerita yg telah beribu-ribu kali kuceritakan agar kau tidur.

Ketika aku memerlukankan mu untk memandikanku, janganlah kau marah padaku. Ingatkah sewaktu kecil aku harus memakai segala cara untuk membujukmu mandi? 

Ketika aku tak pham sedkit pow mengenai teknologi dan hal-hal baru, jangan mengejekku. Fikirkan bagaimana dahulu aku begitu sabar menjawab segala pertanyaan "MENGAPA" darimu.

Ketika aku tak dapat berjalan, hulurkanlah tanganmu yang masih kuat untuk memapahku. Seperti aku memapahmu saat kau belajar berjalan waktu masih kecil.

Ketika kau melihat dan memandang aku yang mulai tua, janganlah kau berduka. Mengertilah aku, dukung aku, sperti aku menghadapimu ketika kamu mulai belajar mengenal erti kehidupan. Waktu itu aku memberi petunjuk bagaimana menjalani kehdupan ini, skrang temani aku menjalankan sisa hidupku.

Beri aku cintamu dan kesabaran, aku akan memberikan senyum penuh rasa syukur, dalam senyum ini terdapat cintaku yg tak terhingga untukmu. Kalbu ibu berkata, "Sebab cinta, ibu melakukan semua ini, nak." Sungguh, jika tidak kerana cinta, langkahnya sudah terhenti. Cintalah yang mengajarnya untuk menghapus kata lelah dan putus asa dalam kamus idup seorang IBU.

*p/s : egatlah semua shbat sekalian yg penah membaca blog aku ini, Rasulullah SAW penah bersabda "Reda ALLAH bergantung pada reda AYAH dan IBU, dam murka ALLAh bergantung pda murka AYAH dan IBU." OLeh itu, sayangilah kedua ibu bapa kita selagi kita masih dapat melihat wajah mereka ini. Janganlah menyesal di kemudian hari kerna kitta tidak berkesempatan untuk memberi kasih syang lagi kepada mereka kerna Allah lebih menyayangi mereka dri kita...

No comments:

Post a Comment