Monday, December 6, 2010

SALAM MAAL HIJRAH 1432

 Assalamualaikum wbt......
Post kali ini aku hanya nak wish selamat menyambut awal muharam 1432 H & salam maal hijrah kpda smua umat islam di dunia trtama kpda umat islam d MALAYSIA. Sempena menyambut tahun baru ini mari lah kte same2 mletakkan azam baru dalam hati kte agar tahun ini akan menjadi lebih baek berbanding tahun lpas.... Di sini saya ingin berkongsi sdkit ilmu dgan shbat2 diluar wlaupon aku nie bkannyer hbat sgat dlam bab2 keislaman nie tp bule la sdkit aku bercerita mengenai azam baru ini.. Selepas maghrib tadi aku baru jer abis mndengar ceramah agama di madrasah kg ak.."ustaz tu beritahu, stiap umat islam di dunia yg fana ini perlu meletakkan azam yg pling pnting @ yg utama dlam hati mereka adalah nak mengikut acara hidup nabi kte Nabi MUHAMAD SAW"....Korg sume taw x aper yg pling utama yg sentiasa dbuat oleh nabi kte Muhamad SAW spanjang msa hidup beliau..Insya-Allah, mesti sumee taw kan.. Tapi......xper la, aku nk berkongsi jugak sdikit ilmu yg aku dpat td...Ustaz tu beritahu bahawa azam yang utama adalah mengikut cara hidup nabi kite..Nabi kte sepanjang hidup beliau, 3 perkara utama yang selalu dibuat adalah :
            1.  sembahyang 5 waktu sehari semalam
            2. sembahyang dimana tempat beliau mendengar azan
            3. tidak pernah sembahyang seorang diri
Oleh itu disini aku mengingatkan diri aku dan sume shabat2 aku agar pada tahun baru ini mari lah kite sama cuba untuk mengubah perangai kite yang dahulunyer kurang sedar mengenai perkara ini kepada yang lebih baek...huhu....Aduiiiiiiiiiiiiiiii.....aper lagi ekh nk tulis,,,,da xtaw nak tulis aper ag nie..k la,, sampai kt sini saja la pnlisan ak mlam nie.... Akhir sekali ak nak mengucapkan sekali ag kpada sume umat ISLAM....SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1432.....assalamualaikum

No comments:

Post a Comment